نورپردازی گالری هنری …

نورپردازی گالری هنری یکی از تاثیرگذارترین عوامل در شهرت یک گالری هنری است. نوری که انتخاب می‌کنید تأثیر چشمگیری بر نحوه نمایش نقاشی‌ها، مجسمه ها و یا سایر اشیا هنری در یک گالری هنری خواهد داشت. این مقاله به شما می گوید که چگونه وسایل روشنایی مناسب را برای گالری خود انتخاب کنید.

نورپردازی گالری

نورپردازی موزه با نور غیر مستقیم و چراغ ترک لایت

نورپردازی گالری هنری چیست؟

نورپردازی گالری هنری به سیستم های روشنایی برای نمایش هنری خود استفاده می کنید اشاره دارد. از دمای رنگ و پالت رنگ گرفته تا شاخص نمود رنگ ، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که نور گالری شما بهترین عملکرد را دارد. برای نمایش کامل هر مجموعه هنری، داشتن یک ایده‌ نورپردازی مناسب به همراه روش‌های نصب مناسب چراغ باید تواما در نظر گرفته شود. در اینجا برخی از این موارد را به اختصار توضیح می دهیم:

فراهم نمودن ساختار روشنایی مناسب …

 بهترین استدلال در اینجا این است که علیرغم ترکیب رنگ ها و سایر ویژگی های هنری که آثار هنری به تصویر می کشند، بیننده باید قادر باشد تاریک و روشن را بر روی آنها بخوبی تشخیص دهد. در غیر این صورت، اثر هنری ایده درستی را منتقل نخواهد کرد. به عنوان مثال، بیننده در مورد ترکیب رنگ ها تمایز قائل می شود تا تمام اجزای یک نقاشی را مرور کند. با جدا کردن رنگ سفید از سیاه، می‌توان به کنترل خارق‌العاده سایه‌هایی که هنرمند از طریق مهارت‌های خوب خود روی بوم به نمایش گذاشت، کمک کرد.

بهبود عمق نمایش اشیا با نورپردازی بهینه…

تفاوتی ندارد که در یک گالری هنری تجاری و یا یک استودیوی آثار هنری شخصی ایستاده باشید، در تمامی این موارد نور عنصری کلیدی برای عمق بخشیدن به آثار ظریف هنری موجوددر هر فضا است.اگر یک پرتره روی بوم داشته باشید و یا مجسمه‌ای را در گوشه‌ای با نور روشن قرار داده اید، نورپردازی مناسب به یک اثر هنری حس زندگی می‌بخشد و جلوه‌ای سه‌ بعدی به آن می‌دهد.ممکن است از انواع مختلفی از منابع روشنایی مانند نورهای چراغ خطی توکار ،چراغ های ریلی زاویه پذیر و یا نورهای با لنز ضد خیرگی برای نورپردازی اثر هنری خود استفاده کرده باشید، اگر فرایند طراحی را بدرستی انجام داده باشید بازی با نورها و سایه‌ها می‌تواند به شما کمک شایانی جهت عمق بخشی مناسب به فضای هنری تان بمانید.

نورپردازی گالری با انواع روشنایی ال ای دی…

امروزه استفاده از چراغ های LED  برای نورپردازی گالری ها به دلایل مختلفی مانند امکان کاهش اثرات مخرب ناشی از تابش نور بر روی اشیا هنری، مصرف بهینه انرژی و کاهش میزان گرمای تولید شده توسط منابع روشنایی و … به طور روز افزونی در حال گسترش می باشد. در اینجا، ما برخی از انواع نورپردازی گالری با سیستم روشنایی LED را مورد بحث قرار خواهیم داد.

چراغ های LED روکار

همانطور که از نام آن پیداست، این چراغ ها بر روی سطحی نصب می شوند که این سطوح می تواند دیوار یا سقف گالری های هنری شما باشد. یک سیستم روشنایی SMD برای تامین نور کلی محیط ارزش هزینه را دارد زیرا هزینه مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

روشنایی توکار قابل تنظیم

اگر نمی خواهید قطعات روشنایی نصب شده روی سقف، جلب توجه مشتریان نسبت به اشیا هنری موجود در گالری را کاهش دهد، استفاده از روشنایی توکار گزینه مناسبی است. ضمنا استفاده از نور توکار امکان برخورداری از حداکثرارتفاع ممکن قابل بهره برداری از سقف را نیز برای شما فراهم می آورد.

روشنایی ترک لایت ( چراغ ریلی  )

سیستم نورپردازی ترک لایت  یکی از بهترین گزینه‌ها برای زمانی است که نمی‌خواهید فضای زیادی به هیچ چراغی روی سقف یا دیوار خود بدهید. نورپردازی ریلی انعطاف پذیری مناسبی را برای بهره گیری از یک نور مناسب در یک گالری هنری را فراهم می سازد. چراغ های ریلی همچنین به شما کمک می کنند در صورت نیاز فضایی راحت و دنج را در نقاط مورد نیازتان برای توجه بیشتر به محصولات هنری در بازدیدکنندگان گالری ایجاد کنید.

 چراغ های LED Spotlight

همانطور که از نام آن پیداست این نورپردازی به بیننده این امکان را می دهد که فقط بر روی یک اثر هنری تمرکز کند. این چراغ‌ها به هنرمندان نیزکمک می‌کند تا آثار خود را بوسیله ایجاد یک حس تمرکز و برجسته سازی در بازدیدکنندگان، به گونه ی متفاوتی نمایش دهند.

نورپردازی گالری

نورپردازی گالری با چراغ ریلی و سیستم چراغ مگنتی

نحوه انتخاب نورپردازی مناسب برای گالری هنری

سازگاری را در نظر بگیرید

انطباق پذیری یکی از نگرانی های اصلی برای گالری های هنری بزرگ و آنهایی است که آثار هنری زیادی را روی دیوارها و کف ها به نمایش می گذارند. می توان با استفاده از منابع روشنایی مگنتی به راحتی با تعویض و جابجایی چراغ ها و یا با تغییر زاویه تابش نور، بخش بزرگی از مسئله انطباق پذیری نورپردازی را مرتفع نمود.

ترکیب چراغ ها ( Blending Lights ) را امتحان کنید

ترکیب چندین چراغ بهترین راه حل برای یافتن مناسب ترین نورپردازی برای گالری هنری شماست…

 در اینجا لیستی از انواع مختلف منابع نوری که می توانید آنها را در طرح خود ترکیب کنید را به شما معرفی می کینم:

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره نورپردازی گالری تان می توانید از وب سایت نیسانور دیدن فرمایید.

شاخص رندر رنگ را فراموش نکنید

شاخص رندر رنگ یا CRI اندازه گیری می کند که یک لامپ چقدر می تواند نوری مشابه نور طبیعی (به عنوان مثال نور خورشید) ساطع کند. اندازه گیری در مقیاس 0-100 انجام می شود که میانگین مناسب CRI برای گالری های هنری بین  80 تا 90 است.

در نهایت سعی کنید کیفیت بهتر چراغ ها را بر قیمت کمتر انها ترجیح دهید زیرا هنر شما سزاوار بهترین قدردانی هاست.

اگر میخواهد نکات بیشتری درباره نورپردازی اشیا هنری، مجسمه ها و یا سایر مواردی از این دست را بدانید مقاله تاثیر نورپردازی بر اجسام ما را نیز مطالعه بفرمایید.

جاگذاری نور در گالری ها

محل درست قرار گیری چراغ ها برای جلوگیری از ایجاد خیرگی