قیمت چراغ خطی و عوامل تاثیر گذار بر آن …

امروزه با گسترش روزافزون استفاده از سیستم چراغ خطی انواع مختلفی از این نوع محصولات از لحاظ قیمت و کیفیت در بازار روشنایی ایران موجود می باشد. لزوم ارائه قیمت رقابتی در کنار کیفیت و گارانتی بلند مدت واقعی در حوزه نورپردازی خطی ما را بر آن داشت تا در این نوشته به شرح عوامل تاثیر گذار در قیمت یک چراغ خطی – لاین لایت –  بپردازیم:

عوامل متعددی مانند اندازه ( طول، عرض، ارتفاع ) پروفیل چراغ، نوع نصب چراغ ( نور خطی توکار ، روکار یا آویز )، قطعات الکتریکی استفاده شده در آن و … در برآورد قیمت چراغ لاین تاثیر گذار هستند که در اینجا به توضیح سه مورد از مهمترین این عوامل می پردازیم:

1- جنس بدنه چراغ خطی :

در ابتدا بدنه نور خطی – چراغ لاینر – را با پروفیل هایی از جنس ورق خم شده آهن می ساختند اما امروزه عموما این قطعات از جنس پلاستیک و یا آلومنیوم ساخته می شوند.

پروفیل های پلاستیکی قیمت ارزان تری نسب به نمونه های مشابه آلومینیومی دارند اما به علت ماهیت نارسانای خود نمی توانند بخوبی انتقال حرارت تولید شده توسط قطعات الکتریکی چراغ خطی به هوای بیرون را به انجام رسانند. به همین علت امروزه قالب پروفیل چراغ های نورخطی از جنس آلومنیوم اکسترود شده تولید می شود.

آلومینیوم اکسترودی را به علت شکل پذیری طولی مناسب، سبکتر بودن و انتقال حرارت مناسب نسبت به قطعات مشابه از جنس آهن یا پلاستیک، می توان برای انواع چراغ های خطی از چراغ آویز گرفته تا چراغ های توکار و با توان های خروجی مختلف طراحی و تولید نمود.

قیمت چراغ خطی

استفاده از میزان آلومنیوم مناسب برای یک چراغ نیز از دیگر موارد تاثیر گذار در قیمت چراغ خطی می باشد. بطورکلی قیمت فلز آلومینیوم نسب به موادی مانند آهن و انواع پلاستیک گرانتر بوده و طراحان همواره روی استفاده از میزان بهینه آلومنیوم در طراحی یک پروفیل نور خطی تاکید می ورزند. درصورتیکه که بیش ار مقدار مورد نیاز یک چراغ در طراحی یک مقطع در نظر گرفته شود، به علت بالا رفتن ضخامت جداره های پروفیل، وزن آن سنگین تر شده و از نظر اقتصادی باعث بالا رفتن بی دلیل بهای تمام شده محصول خواهد شد. و از طرف دیگر اگر طراحان ضخامت این قطعات را کمتر از میزان مورد نیاز آن در نظر بگیرند در زمان بهره برداری از آن، استحکام و انتقال حرارت –  Heat sink چراغ خطی با مشکل مواجه خواهد شد.

رابطه تعیین حجم هیت سینک  –  Heat sink volume in cm3 مورد نیاز یک ال ای دی برحسب سانتی متر مکعب به شرح زیر است:

V = (Q*Rv) / ΔT

  • V حجم هیت سینک مورد نیاز بر حسب سانتی متر مکعب
  • Q توان منبع تولید کننده گرما بر حسب وات
  • Rv میزان مقاومت حرارتی حجمی مطابق جدول زیر…
  • ΔT اختلاف دمای نقطه اتصال منبع گرما ( در اینجا ال ای دی ها ) – حداکثر دمای محیط برحسب درجه سانتی گراد هستند.

Heat sink volume (cm3) = (Heat source power in watts x Volumetric thermal resistance) / (Tjunction Maximum ambient temperature)

در این لینک می توانید نحوه محاسبه میزان هیت سینک مورد نیاز برای یک منبع روشنایی و عوامل تاثیر گذار بر آن را با جزئیات بیشتری مشاهده کنید.

پروفیل نور خطی

2- توان خروجی و لومن بر وات منابع روشنایی استفاده شده در چراغ ها:

میزان توان و لومن بر وات خروجی ال ای دی ها ی ماژول نور خطی به عوامل مختلفی مانند نوع آنها استفاده شده در منابع روشنایی، تعداد آنها، میزان استفاده از حداکثر توان خروجی هر ال ای دی و … بستگی دارد.

اما به عنوان یک قاعده کلی و مشخص در تمامی انواع نورهای خطی، هرچه عرض یک چراغ خطی بیشتر باشد، برای بدست آوردن نوری یکدست تر روی آن نیاز به توان خروجی بیشتری داریم. استفاده از توان خروجی کمتر به ازای یک متراژ مشخص نور خطی موجب کاهش قیمت تمام شده آن می گردد ولی از طرفی، بعلت کم بودن میزان شار نوری خروجی از ال ای دی ها، باعث ایجاد سایه هایی در کناره های پروفیل چراغ خطی می گردد که این امر زیبایی سطح چراغ را بشدت کاهش می دهد.

پخش شدن مناسب ال ای دی ها بر روی برد الکتریکی – Pcb – در طول و عرض آن و فاصله مناسب محل قرار گیری این ال ای دی ها از سطح چراغ نیز یکی دیگر از عواملی است که موجب ایجاد یک سطح نور یکدست بر روی چراغ می گردد. ما در نیسانور با انجام آزمایش های متعدد موفق به برآورد اپتیمم میزان توان خروجی نسبت به ابعاد هر چراغ برای انواع محصولات روشنایی خود شده ایم. بنحوی که پس از روشن شدن چراغ نوری یکدست و بدون سایه در تمامی طول و عرض مقطع ایجاد خواهد شد.

3- قیمت چراغ خطی و رابطه آن با نوع منابع تغذیه ال ای دی ها :

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در قیمت نورخطی سیستم و مدل منبع های تغذیه استفاده شده برای روشن ساختن ال ای دی های هر چراغ است.

از نظر نوع سیستم روشنایی یک چراغ خطی این منابع روشنایی در ایران به سه روش زیر روشن می شوند:

  • سیستم اتصال مستقیم برق شهری AC220v به ماژول خطی چراغ
  • سیستم ولتاژ ثابت با منابع تغذیه سوییچینگ
  • سیستم جریان ثابت – Constant current – که به آن در اصطلاح درایور جریان ثابت نیز می گویند.
ماژول نور خطی

استفاده از سیستم اتصال مستقیم برق جریان متناوب شهری به چراغ ها، اگرچه باعث کاهش قابل توجهی در قیمت چراغ خطی می شود اما بعلت کم بودن میزان گارانتی این محصولات نسبت به دو مدل دیگر و همچنین خطرناک بودن استفاده از ولتاژ برق شهری 220 ولتی در یک مقطع رسانا از جنس آلومنیوم به هیچ عنوان توصیه نمی شود. از طرفی در یک توان مشابه عموما ماژول خطی برق مستقیم تولید گرمای بسیار بیشتری داشته که این موضوع خود باعث کاهش عمر مفید این محصولات می گردد.

استفاده از سیستم سوییچینگ ولتاژ ثابت نیز با محدودیت های خاصی در چراغ های خطی مواجه است. به علت ماهیت طراحی مورد استفاده در این سیستم عموما ولتاژی معادل 12- 24 یا 48 ولت در این سیستم برقرار می شود. در نتیجه در توان های بالاتر میزان آمپر خروجی دستگاه به طرز قابل ملاحظه ای افزایش می یابد ( بعنوان مثال یک منبع تغذیه 12 ولتی 360 وات جریان معادل 30 آمپر را در خروجی خود تولید می نماید) که این امر خود باعث افزایش سایز سیم مصرفی جهت انتقال جریان از سوییچینگ تا محل ال ای دی ها و همچنین ایجاد افت ولتاژ محسوس در نوار های ال ای دی می گردد. بنحوی که در صورت عدم استفاده از یک سیستم سیم کشی اتصالی مناسب شاهد افت میزان شار نوری خروجی در انتهای یک چراغ خطی نسبت به نقطه ابتدایی اتصال منابع تغذیه به ال ای دی ها هستیم.

منبع تغذیه نور خطی

استفاده سیستم درایور جریان ثابت به علت برخورداری از میزان آمپر خروجی پایین تر ( عموما بین 0.2 آمپر تا 1.5 آمپر ) در مدل های متناسب به انواع ماژول خطی، محدودیت های دو سیستم فوق را نداشته اما از لحاظ قیمت در یک توان و نمونه مشابه گرانتر است. عموما بهترین تولید کنندگان چراغ خطی در سطح ایران و جهان به علت مزایای استفاده از این سیستم و لزوم ارائه گارانتی های بلند مدت 3 تا 5 ساله برای چراغ های خود محصولات نور خطی خود را با سیستم درایور جرایان ثابت روشن می نمایند.

امروزه سازندگان متعددی در ایران و جهان اقدام به تولید منابع تغذیه جریان ثابت مورد نیاز برای انواع چراغ های روشنایی کرده اند. برخی از عوامل تاثیر گذار در قیمت این منابع به شرح زیر است:

  •  توان خروجی درایورهای جریان ثابت
  •  ایزوله یا غیر ایزوله بودن منابع تغذیه
  •  محافظت های در نظر گرفته شده برای ورودی جریان برق متناوب AC شهری به درایور و جریان خروجی     مستقیم DC به سمت ال ای دی ها
  •  قطعات استفاده شده در درایورها که ارتباط مستقیمی با گارانتی آنها دارند…

نیسا لایت از منابع تغذیه درایور جریان ثابت ایزوله با 5 سال گارانتی برای محصولات خود استفاده می نماید.

در پایان می توان به عوامل دیگری مانند نحوه نصب چراغ خطی ( توکار، روکار یا آویز) ، نوع دیفیوزر آن و اکسسوری ها و ترمینال های استفاده شده در برآورد قیمت یک چراغ خطی اشاره کرد که البته سه مورد اصلی که در بالا به آنها پرداخته شد درصد بیشتری از بهای تمام شده برای محاسبه قیمت نور خطی را شامل می شوند.